26.06.2025

Trendy udržitelnosti v retailu a jejich dopad na nákupní chování

Novinka POPAI CE

Výzkumná agentura InsightLab exkluzivně pro POPAI CE realizovala studii zaměřenou na vnímání udržitelnosti v maloobchodě a její vliv na nákupní chování spotřebitelů na českém trhu. Výzkum podrobně zkoumal mimo jiné míru zájmu o udržitelnost při nakupování, důležitost konkrétních trendů, vliv udržitelných obchodních aktivit na volbu místa nákupu a motivaci zákazníků k udržitelnému nákupnímu chování.

Průzkum proběhl v dubnu 2025 formou online dotazování prostřednictvím panelu Talk Online Panel. Zapojilo se do něj 800 respondentů z celé České republiky.

Zájem a znalost udržitelnosti v retailu

Z výsledků vyplývá, že o udržitelnost při nákupu potravin a drogerie se více zajímají ženy (60 %) než muži (47 %). Nejznámějšími udržitelnými iniciativami v retailu jsou podle respondentů vratné obaly a zálohový systém (73 %), snižování plastových obalů (64 %) a bezobalový prodej (57 %).
Klíčovým místem pro získávání informací o udržitelnosti je přímo prodejna – polovina žen a vysokoškolsky vzdělaných respondentů zde sleduje příslušné informace. Pro mladší generaci (do 29 let) hrají zásadní roli sociální sítě (44 %), které formují jejich pohled na ekologii a odpovědné nakupování.

Preferované trendy a očekávání zákazníků

Za nejdůležitější udržitelný trend respondenti označují snahu o omezení plýtvání potravinami. Následuje redukce jednorázových plastů, která je obzvláště důležitá pro vysokoškolsky vzdělané osoby ve věku 30–44 let.
Udržitelnost si spotřebitelé nejčastěji spojují s lokálními obchody, farmářskými trhy a specializovanými bio/eko prodejnami. Zároveň by uvítali větší zastoupení lokálních produktů v nabídce obchodních řetězců, omezení potravinového odpadu a rozšíření systému zálohování na více druhů obalů.
Bezobalový nákup nejvíce oceňují u čerstvého ovoce a zeleniny.

Udržitelnost jako faktor při výběru obchodu

Udržitelné aktivity prodejen ovlivňují rozhodování o místě nákupu zejména u mladších zákazníků do 29 let, vysokoškolsky vzdělaných osob a žen. Právě tato skupina také nejčastěji vědomě vyhledává a nakupuje udržitelné produkty.
Největší překážkou při rozhodování o udržitelném nákupu je vnímaná vyšší cena ekologických produktů. Respondenti by udržitelnému nákupu dali přednost častěji, pokud by byl podpořen slevami či cenovým zvýhodněním.

Digitální nástroje podporující udržitelnost

K nejčastěji využívaným digitálním nástrojům patří digitální účtenky nahrazující papírové a věrnostní programy, které odměňují ekologicky šetrné chování. Tyto nástroje nejvíce využívají spotřebitelé ve věku 30–44 let. Starší zákazníci (60+) používají digitální nástroje méně často, výjimku tvoří věrnostní programy, které mají v této věkové skupině stále značnou popularitu.

Doporučené aktuality

Kalendář akcí

Vyskytla se chyba v aplikaci. Obnovit stránku 🗙