16.01.2024

Digitální komunikace hýbe retailovým trhem

Novinka POPAI CEDigitální komunikace

Přístup k digitálním technologiím se v posledních letech radikálně změnil a tento vývoj výrazně ovlivňuje i způsoby, jakými probíhá komunikace se zákazníky v retailovém prostředí. Jak jsou aktuálně využívány digitální technologie na našem trhu? Proč některé získaly na trhu velkou oblibu a proč některé v praxi neobhájily svou hodnotu? Jaké místo nyní zaujímají klasické POP prostředky? Co čeká digitální komunikaci v budoucnosti?

Cílem nového výzkumného projektu, který realizovala asociace POPAI CE ve spolupráci s agenturou InsightLab, bylo odpovědět na tyto i další otázky a zmapovat, kam se zkušenosti s digitální komunikací na našem trhu posunuly a co lze očekávat v této oblasti v budoucnu.Výzkum, který proběhl v polovině roku 2023 formou hloubkových rozhovorů s vybranými zástupci retailových společností, partnersky podpořily společnosti AV MEDIA, KNOWINSTOREPOS Media a UGO! Media. Projekt navázal na studii realizovanou v roce 2019. Nová zjištění potvrdila, že změny v důsledku pandemie Covid 19 vytvořily jedinečné prostředí pro růst digitálních forem komunikace a v současnosti je digitální komunikace standardem trhu.

Znalost různých typů digitálních řešení se výrazně zvýšila

Z vyjádření respondentů vyplynulo, že mají vysoké povědomí o jednotlivých nástrojích digitální komunikace a s řadou z nich mají ve své praxi již osobní zkušenost. Z digitálních technologií, které jsou umísťovány v prodejnách, respondenti uvedli nejčastěji LCD obrazovky, atypické displeje a  infokiosky. V případě multimediálních typů digitální komunikace respondenti nejčastěji zmiňovali zkušenost s řešeními, která propojují e-commerce s retailem, jako jsou multimediálními kiosky s návazností na služby click and collect a drive-in.  

V retailu mezi digitálními nástroji jednoznačně dominují mobilní nákupní aplikace, které jsou nejvyužívanější digi technologií při komunikaci se zákazníkem. Umožňují zákazníkům  nejen získávat body a využívat výhody v rámci věrnostního programu, ale jsou také pomocníkem při nákupu a výběru zboží  formou rad či doporučení, poskytují informace o zdravém životním stylu a další. Retailová společnost či značka jsou tak zákazníkovi nepřetržitě k dispozici. Velký posun byl zaznamenán ve využívání QR kódů, Zatímco se v minulosti zdálo, že se tato forma digitální komunikace příliš mezi zákazníky neujala, v současnosti si respondenti již nedovedou představit, že by QR kódy nepoužívali. Také samoobslužné pokladny a samoobslužné váhy patří dle respondentů ke klíčovým digitálním nástrojům, které se v retailu mnohem více objevují i v souvislosti s rozvojem automatizovaných prodejen. Stále širší zkušenost oproti minulým letům mají rovněž respondenti s vyspělými technologiemi, jako jsou chytré regály, chytré lednice a umělá inteligence.

Otázkou pro budoucnost zůstávají technologie jako virtuální realita či rozšířená realita nebo robotický asistent. Respondenti poukazovali na značnou finanční a technologickou náročnost těchto technologií a zároveň shodně všichni potvrdili, že se zážitek z kamenné prodejny nedá ničím nahradit. Digitální technologie pomáhají z kamenných prodejen vytvářet zážitkové prostředí, ale určitě nejsou platformou, která by klasický kamenný retail v blízkém časovém horizontu nahradila. Respondenti uváděli, že zákazníci se chtějí některých typů zboží prostě dotknout nebo si je vyzkoušet přímo na prodejně a virtuální projekce jim neposkytnou stejný zážitek.

Jak dopadlo srovnání digitální komunikace s klasickými POP nástroji?

Mezi základní benefity digitálních nástrojů komunikace v in-store patří jejich flexibilita, inovativnost, rychlost změny a nízká chybovost. Digitální technologie zlepšují zákaznické zážitky a poskytují více dostupných dat a interakcí. K záporům patří stále vysoká vstupní investice a mnohdy složitost integrace nové technologie.

Při srovnání výhod a nevýhod digitální komunikace versus klasické POP prostředky respondenti zdůraznili, že je nutné najít vyváženost mezi použitím klasických POP realizací a digitálních řešení, protože nikdo nechceme, aby na zákazníka v místě prodeje blikalo tisíce obrazovek. Tudíž klasická POP média by měla být vhodným doplněním digitální komunikace nikoliv jeho plnou náhradou. Klasické POP materiály mají na retailovém trhu své významné místo, mohou velmi dobře digitální komunikaci doplňovat a zamezovat tak možnému přesycení zákazníka digitálními technologiemi.

Pohled do budoucnosti digitálních technologií

Pokud by se respondenti přenesli do budoucnosti a představili by si, že disponují neomezeným budgetem, kombinovali by digitální technologie s klasickými komunikačními prostředky. Vytvořili by tak zážitkovou kamennou prodejnu, ve které by umístili interaktivní LDC displaye a designově propracované klasické POP vystavení. Pracovali by také s vůni i zvukem a došlo by rovněž na implementaci virtuální reality, robotických asistentů, interaktivních kabinek či chytrých zrcadel. Na podlahu by se v rámci mappingu promítala navigace a to všechno by bylo propojeno do Metaverse, jehož klíčem by byla určitá forma mobilního zařízení. V budoucnu to mohou být chytré hodinky, náramek, brýle či nějaký implementovaný čip.

 

Budoucnost rozhodně bude přát investicím do digitální komunikace a technologií, ale řetězce i značky díky ekonomické situaci musí více optimalizovat, takže se budou rozhodovat velmi efektivně. Řada řetězců plánuje investovat do aplikací, elektronických cenovek, vylepšování eshopů a samoobslužných pokladen. Hlavním nástrojem jsou a budou bezesporu aplikace. Svět aplikací se bude proměňovat a rozrůstat, aplikace budou nabízet stále více možností a služeb. Tradiční řetězce budou implementovat vybrané technologie, ale mnohem opatrněji, protože by si přílišným tempem mohli zákazníky odradit. Malé prodejny podle respondentů zůstanou místem, kde bude preferován osobní kontakt. Použití digitálních technologií umožní obsluze se více věnovat zákazníkům a budovat s nimi vztah.

Dle vyjádření respondentů nelze očekávat závratný boom dalších technologií, půjde spíše o rozvoj a šíření stávajících osvědčených řešení.  Agentury, výrobci či dodavatelé technologií by rozhodně měli zůstat proaktivní a nabízet řetězcům a značkám řešení, která pomohou zlepšit péči o zákazníka.

 

POPAI CE

Doporučené aktuality

Kalendář akcí

Vyskytla se chyba v aplikaci. Obnovit stránku 🗙