POPAI CE v rámci svého programu věnuje otázkám efektivních aplikací
digitálních médií v místech prodeje, ale i v dalších místech komunikace
se spotřebiteli velkou pozornost a
průzkumy zaměřené na testování
efektivity digital signage jsou významnou součástí aktivit sekce pro
digitální komunikaci POPAI CE.
POPAI CE zařadila testování
vybraných prostředků digitální komunikace (televizní obrazovky,
interaktivní totemy) do rozsáhlého průzkumu „POP očima veřejnosti“,
který analyzoval spontánní vnímání a reakce veřejnosti na jednotlivé
typy POP.
K novým projektům, které měří účinnost digitálních
médií, patří pilotní projekt elektronického měření sledovanosti
zákazníků vůči digitálním nosičům v místě prodeje a jeho okolí, který
byl realizován společnosti Q advertising ve spolupráci s digitální sekcí
POPAI CE a také průzkum digitálních nosičů s využitím systému pro
detekci obličejů a monitorování pohybu osob, který proběhl pod hlavičkou
POPAI CE v hypermarketu Tesco.
Digital Signage je stále pro mnoho zadavatelů u nás novým médiem a často
i chybí informace o tom, jak lze optimálně tyto komunikační prostředky
využít v reklamních kampaních.
Proto POPAI CE v rámci svého
programu věnuje otázkám efektivních aplikací digitálních médií v místech
prodeje, ale i v dalších místech komunikace se spotřebiteli velkou
pozornost. Tímto tématem se také zabýval nedávný seminář POPAI CE, na
kterém představil současné možnosti digital signage a ukázky aktuálních
digitálních projektů Mojmír Halen, ředitel společnosti Q advertising.
„K
hlavním přínosům digital signage zařízení oproti statickým informačním
a reklamním zařízením patří možnost okamžité a efektivní obměny
obrazové informace bez zásahu do zařízení a bez dalších nákladů
spojených se statickou reklamou.
Digitální média umožňují zobrazení
více informací, nebo reklamních spotů na jednom nosiči. Vysílání
dynamických spotů, předělů a prokládacích efektů podstatně více zaujme
pozornost diváka než statická reklama,“ uvedl k výhodám digitálních
komunikačních prostředků Mojmír Halen.
Existuje více modelů
komunikace s pozorovateli zařízení. Typickým příkladem a běžně
využívaným modelem digital signage zařízení jsou propagační obrazovky
v obchodech a komerční síť reklamních obrazovek s nabídkou prodeje
vysílacího času.
V prodejně u regálu nebo u stojanu je třeba použít krátké efektivní sdělení (opakované vysílání reklamních spotů ve smyčce).
Tam,
kde pozorovatel může věnovat více času sledování obrazovky, je vhodné
v rámci reklamního vysílání využít doplňkových informací, jako jsou
například informace o počasí, aktuálním čase, situaci v dopravě, nabídka
kulturních akcí apod.
Účinnost digitálních nosičů potvrzují výsledky řady zahraničních studií. Například
studie
digitálních nosičů Arbitron odhalila, že digitální sdělení zobrazované v
maloobchodních místech dosáhne průměrně pozornosti u více než poloviny
dospělých Američanů měsíčně.
Společnost EYE USA zaznamenala za
poslední rok významný růst v digitální oblasti, a to jak v příjmech z
reklamy tak v počtu nových klientů. Příjem z digitální reklamy se od
roku 2008 zvýšil o 69%. Došlo také k 79% nárůstu počtu digitálních
klientů za stejné časovém období vůči předcházejícímu roku.
Nový pilotní projekt elektronického měření sledovanosti zákazníků vůči
digitálním nosičům v místě prodeje a jeho okolí byl realizován
společnosti Q advertising ve spolupráci s digitální sekcí POPAI CE.
V první fázi bylo měření uskutečněné na omezeném vzorku nosičů za účelem
ověření technologie sběru dat. Pro testování bylo zvoleno obchodní
centrum Flora, Praha 3.
Cílem celého projektu bylo zajistit data pro zadavatele o chování zákazníků a sledování digitálních nosičů.
Měření
bylo prováděno zařízením firmy 7Marsyas, jehož fungování je založeno na
principu aktivní RFID technologie, inteligentní analýzy chování osob z
videa průmyslové televize v reálném čase. Nad daný digitální nosič je
umístěna IP kamera, která je připojena do modulu PCF, kde probíhá
veškerá analýza. Systém Person Counter analyzuje sledovanost reklamních
spotů na obrazovkách pomocí detekce obličejů zákazníků. Podmínkou bylo,
aby se zákazník díval na nosič nepřetržitě déle jak 1,5 vteřiny ze
vzdálenosti 20 metrů a blíže, aby byl zaznamenán jako pozorovatel. Poté
byla změřena celková doba jeho pozorování.
Měření probíhalo nepřetržitě v období od 4 do 14. 12. 2009.
Výzkum
ukázal, že v tomto období zaregistrovalo sledovanou obrazovku téměř 51
tisíc osob, což představovalo 39 % návštěvníků, kteří prošli pod měřenou
obrazovkou. Měřen byl jeden z celkem 28
nosičů, kterými je OC Flora osazeno. Celkový zásah návštěvníků je pak
vzhledem k počtu nosičů vyšší a navíc je opakovaný.
Vrchol
sledovanosti byl během všedního dne mezi 11 až 17 hodin, zatímco o
víkendu sledovalo nejvíce osob obrazovku v čase mezi 12. až 15. hodinou.
Systém
pro detekci obličejů zákazníků a monitorování pohybu osob bude využit i
při realizaci dalšího testování digitálních médií v prostředí
prodejních míst, které bude tento rok opět probíhat pod garancí
digitální sekce POPAI CE.
Daniela Krofiánová