03.03.2024

Trendy, které definují retail v roce 2024

Novinka POPAI CEDigitální komunikace

Globální retailový trh se neustále vyvíjí a rok 2024 nebude výjimkou. Lze očekávat, že i přes zpomalující inflaci budou spotřebitelé stále velmi citliví na ceny, takže pro maloobchodníky bude důležité sledovat trendy a přizpůsobovat se měnícím se preferencím zákazníků. Zde je 7 klíčových trendů pro rok 2024:

Nárůst umělé inteligence v retailu

Umělá inteligence (AI) bude hrát v retailu stále větší roli. Může automatizovat úkoly, jako je zákaznický servis, analýza dat a optimalizace dodavatelského řetězce. To uvolní čas a zdroje pro strategické plánování a inovace. AI umožňuje personalizovat produktové doporučení, marketingové kampaně a nákupní cestu pro každého zákazníka. AI může pomoct optimalizovat skladové zásoby, logistiku nebo předpovídání poptávky.

Vzestup recommerce

Prodej použitých (second-hand) a renovovaných (refurbished) produktů nadále poroste, a to jak v online světě, tak v kamenných prodejnách. Zákazníci jdou nejen po úspoře financí, mnozí zároveň chtějí minimalizovat dopad na životní prostředí. Tento sílící trend je výzvou pro maloobchodníky, aby do svého podnikání nějakým způsobem dostali prvky cirkulární ekonomiky nebo minimalizaci odpadu (zero-waste).

Retail media networks

Retailové mediální sítě jsou rychle rostoucí reklamní kanál, který umožňuje maloobchodníkům v online prostředí oslovovat specifické cílové skupiny s relevantní reklamou. Cílení je typicky efektivnější a přesnější než například u reklamy na sociálních sítích. Pokud tápete, co si pod tím máte představit, až budete příště prohlížet eshop některého z předních retailerů, povšimněte si, kolik vidíte sponzorovaného obsahu podporujícího buď konkrétní produkty nebo značky.

Přísnější standardy udržitelnosti

Spotřebitelé budou stále více preferovat produkty vyrobené udržitelným způsobem s ohledem na životní prostředí a etické principy. To sice není nic nového, avšak jde o sílící trend a kdo chvílí stál, stojí opodál. Také od maloobchodníků se očekává stále transparentnější komunikace o původu nabízených produktů a přístupu k udržitelnosti. Nová doba žádá nové standardy fungování.

Nakupování na TikToku

TikTok je stále důležitější platformou pro oslovování mladší generace. Chce-li v tomto prostředí retailer uspět, nevyhne se tvorbě krátkých, poutavých videí pro propagujících jeho produkty nebo služeb. Prostředí plné zkratek a snahy zaujmout za každou cenu je ne každému po chuti. Lze na něj však rezignovat, pokud by to znamenalo hrozbu, že cílovou skupinu zákazníků osedlá někdo jiný? Tak s chutí do práce!

Obnova kamenných prodejen

Kamenné prodejny se posledních 20 letech často krčily ve stíny rychle se rozvíjející e-commerce. Vytlačily e-shopy kamenné prodejny z trhu? Ani náhodou. Oba světy si jsou nyní čím dál blíže a konkurenční výhoda často spočívá ve vytvoření jedinečného a pohlcujícího zážitku pro zákazníky právě v kamenné prodejně, kde je zážitek intenzivnější. Propojení online a offline kanálů zajistí plynulou nákupní cestu. Kamenné prodejny budou využívat technologie k personalizaci nákupního zážitku pro každého zákazníka.

Boj proti krádežím v maloobchodě

I když se tomu nechce věřit, v rozvinutých zemích na západ od nás jsou krádeže v obchodech stále větší problém. Logickou reakcí na to je rozvoj a implementace technologií, jako je rozpoznávání obličejů a analýza chování, které mají pomáhat krádežím předcházet. Jakou dynamiku to bude mít u nás v ČR záleží hlavně na tom, jako jak velký problém vnímají krádeže české řetězce. Pokud vnímáte krádeže zboží jako problém, začíná se blýskat na časy.

Rok 2024 bude pro retailový trh rokem velkých změn. Maloobchodníky, kteří chtějí uspět, to nutí sledovat trendy a přizpůsobovat se měnícím se preferencím zákazníků.

Článek, který jste právě dočetli, se inspiroval několika zahraničními zdroji. Další články, které se zabývají novinkami z našeho oboru:

Digitální komunikace hýbe retailovým trhem

AI pro chytřejší retail

Privátky jako trend i příležitost pro retailový trh.


Popai Central Europe propojuje firmy a odborníky napříč obory v retailu. Nabízí komunikační platformu pro

Popai Central Europe propojuje firmy a odborníky napříč obory v retailu. Nabízí komunikační platformu pro vzdělávání, sdílení a rozvoj oboru komunikace v retailu.
Pro koho tu jsme? V současnosti máme více jak sto členů z řad významných značkových výrobců, zástupců retailu, dodavatelů vybavení a realizací v in-store, výzkumných a komunikačních agentur.


obrázky zdroj: unsplash.com

Doporučené aktuality

Kalendář akcí

Vyskytla se chyba v aplikaci. Obnovit stránku 🗙