Do roku 2020 dosáhne trh s elektronikou, který oslovuje především mileniály, hodnoty 3 trilionů amerických dolarů, hlavním tahounem budou chytré telefony, televize nebo IoT. Takto rostoucí trh si žádá intenzivní in-store komunikaci.
Prodejny, ať už nezávislé, síťové, nebo umístěné v obchodních centrech,
využívají různorodé komunikační prostředky. Které z nich se mezi
prodejci těší největší oblibě, sledovala mezinárodní studie Storedits
organizovaná asociací POPAI/Shop!, jež byla realizována v období od
října 2017 do ledna 2018 na 109 obchodech v devíti zemích, včetně České
republiky. Ve studii je oddělen pohled na prodejny, které jsou součástí
značkových maloobchodních sítí, ty umístěné v obchodních centrech a
zároveň nezávislé prodejny.
Přichází-li zákazníci k prodejně s elektronikou, první věc, která upoutá
jejich pozornost, je výloha. Kromě obchodních center ji využívá třetina
sledovaných obchodů, v České republice dokonce 60 %. Všechny tyto
prodejny ve výloze využívají alespoň jeden POP prostředek. Až 39 %
obchodů, především v Rusku a USA, se spokojí jen s jedním, 12 % pracuje
se čtyřmi až šesti prostředky, přičemž polovina z nich se nachází na
českém trhu.
U téměř čtvrtiny prodejen (24 %) jsou ve výlohách k
vidění digitální obrazovky, jejichž globální hodnota dosahuje letos
odhadem 23 miliard dolarů, což je o 17 miliard dolarů více než před pěti
lety. Zásadní pro úspěch digitální komunikace na prodejně je především
obsah, který je na obrazovkách vysílán. Podle POPAI je častým prohřeškem
příliš dlouhá smyčka videa, která trvá i několik minut, i když
zákazníci jí věnují jen několik sekund své pozornosti.
Dalšími prostředky, které se ve výlohách objevují, jsou samostatně stojící komunikační média (20 %), podstavce
(17
%) nebo stolky (13 %), a to především na českém, německém a britském
trhu. Naopak zřídkakdy jsou k vidění plakáty (15 %), podsvícené produkty
(8 %) nebo ručně psané nápisy (5 %).
Některé prodejny ke komunikaci také využívají prostor před svým vchodem,
často právě v případě, kdy nemají výlohy. Vnější zdi jsou pokryty
plakáty u 28 % sledovaných obchodů, reklamní stojany „áčko“ se objevují v
26 % případů, bannery u 17 %.
Ještě před vstupem na prodejní
plochy vysílají obchody s elektronikou na zákazníky několik sdělení
najednou: nezávislé prodejny průměrně 2,9 sdělení, síťové 3,5 a v
obchodních centrech 3,9. Nejčastěji se taková sdělení týkají slev, ale i
pouhého představení produktů s cenou nebo produktových novinek.
Po vstupu do prodejny jsou zákazníci nejčastěji přivítáni samostatnými
stojany (nejčastěji ve Španělsku, České republice a Francii), dekoracemi
bezpečnostních rámů nebo závěsnými cedulemi. V menší míře jsou užívány
digitální obrazovky, prodejní koše, paletová vystavení či podlahová
grafika. Pouze 17 % prodejen vstupní zónu nevyužívá ke komunikaci či
prezentaci zboží, přes polovinu z nich se nachází ve Velké Británii.
Vstupní
zóna je přitom první příležitostí, jak nabídnout zákazníkům fyzickou
zkušenost s produktem, čehož využívá více než 80 % sledovaných prodejců.
V tomto ohledu je potřeba mít na paměti, že tato zóna často slouží jako
„dekompresní“, tedy k přizpůsobení se prostředí a zorientování se v
prodejně. Komunikace by tak měla být v této oblasti maximálně atraktivní
a konzistentní, aby zákazníci věděli, co v ní mohou čekat.
Postupuje-li zákazník dovnitř prodejny, může narazit až na 18 různých
druhů POP médií. Nejrozšířenější jsou samostatné stojany (76 %), plakáty
(72 %), komunikace na regálech a pultech (68 %). Ve většině obchodních
domů a síťových prodejen se také objevují brandová permanentní
vystavení, naopak menší zastoupení (41 %) má u nezávislých prodejců.
Mezi další prostředky patří regálové čelo, interaktivní
produktové displeje, interaktivní či neinteraktivní digitální obrazovky.
Poslední tři jmenované se na českém trhu používají zřídka, na rozdíl od
podlahové grafiky či QR kódů, které se zde používají hojně.
Více
než třetina prodejen (35 %) využívá rovněž konceptu shop-in-shopu,
nejvíce tomu tak je ve Španělsku a České republice. Mezi značky, které
se tímto způsobem prezentují nejvíce, patří Nespresso, Samsung, Sony a
Apple.
I v prodejnách s elektronikou je potřeba promýšlet jednotlivé komunikační prostředky s ohledem na omezenou pozornost zákazníků. Ve výlohách by tak například neměla běžet několikaminutová videosmyčka, kterou spotřebitel nemá šanci zhlédnout celou, nebo ve vstupní zóně by se měla vyskytovat atraktivní a konzistentní komunikace. Uvnitř obchodu si lze pohrát i s pokročilejšími POP prostředky, od komplexnějších interaktivních vystavení po kategoriální, nebo značkové shop-in-shopy. Výzkum Storedits odhalil celou řadu dalších užitečných informací, které mohou přispět ke zlepšení úrovně i výkonu lokální POP komunikace v segmentu elektro.
Daniel Jesenský POPAI CE & Martin Kingdon POPAI UK & Ireland
Pozn: V případě zájmu o podrobnější výstupy z výzkumu Storedits Consumer Electronics kontaktujte kancelář POPAI Central Europe.