Zavřít

Cookies na stránkách Reflex

Používáme cookies pro podporu interaktivních funkcí, jako je přihlašování a hlasování. Také dovolujeme našim důvěryhodným mediálním partnerům analyzovat využívání našich stránek. Mějte povoleny cookies, aby jste mohli využívat všechny možnosti našeho webu. Prohlížením našich stránek s povolenými cookies, souhlasíte s jejich použitím.

Smart Store - na cestě k propojenému retailu

Vloženo: 29.8.2018

V posledním newsletteru se v článku “Digitální komunikace v každodenní realitě západního retailu” psalo o praktických realizacích, se kterými se můžeme setkat při návštěvě obchodů v německy mluvících zemích. V dnešním příspěvku v německé oblasti ještě zůstaneme a povšimneme si těch aktuálně nejnovějších trendů hýbajících jejich retailem.

Začíná se hovořit o tzv. Smart Store. O obchodu, který bude propojený, což je nutné chápat jako propojení dvou stran: na jedné straně digitální komunikace se zákazníky s personifikovanou a inteligentní nabídkou a na druhé straně technologická digitalizace retailu s propojením a optimalizací všech backoffice procesů. Velkými trendovými tématy, které tak hýbou retailem, jsou nasazení omnichannel procesů, Internet věcí (IoT) a umělá inteligence. Cesta k Smart Store se často tvoří obtížně a složitě, i přesto že, digitalizace retailu již velmi mnoho nabízí a umí. Vyžaduje však, aby před takovým projektem byla odvedena spousta základní práce na zajištění vhodné IT infrastruktury.

Německý EHI Retail Institute se společně s Microsoftem v tomto ohledu podíval na aktuální stav digitalizace v praxi, jaké technologie se používají a jaké možnosti a potenciál z toho vyplývá. Vypracoval Whitepaper s názvem “Smart Store” na základě průzkumu mezi několika desítkami filiálek na německém trhu.

Studie je postavena na třech důležitých tematických oblastech:

  1. Personifikované propojení se se zákazníky napříč různými prodejními kanály a nabídka digitálních služeb
  2. Optimalizace a automatizace operativních procesů na pobočkách obchodů
  3. Vybavení prodejního personálu správnými instrumenty a informacemi.


Hlavním výstupem studie bylo, že rozhodující pro nabídku personifikovaných digitálních služeb zákazníkům  přímo v obchodě je vůbec možnost tyto jednotlivé zákazníky na prodejní ploše identifikovat a v reálném čase komunikovat s jejich chytrými telefony.

Ze 44 významných retailových řetězců v Německu jich 27 odpovědělo, že jsou na tyto nové možnosti technologicky připraveni. K přímé digitální komunikaci s chytrými telefony svých zákazníků v obchodě používají:

  • 52 % má vlastní firemní aplikaci pro mobilní telefony,
  • 26 % využívá push notifikace přes iBeacon technologii,
  • 7 % komunikuje přes WhatsApp nebo podobné chatovací aplikace,
  • 4 % komunikuje pomocí Chatbots (automatizovaná komunikace).

Studie uvádí, že k velkému rozvoji vlastních firemních aplikací pro chytré mobilní telefony došlo právě díky rozsáhlému vybavení poboček obchodů technologií WIFI v předchozích letech. (O významu WIFI jsme psali v předchozím DIGI Newsletteru: WIFI v místě prodeje.) Naopak iBeacon technologie byla nasazována v mnoha pilotních projektech různého zaměření a jejich dlouhodobý úspěch a přínos je ještě nutné prokázat.

Celá studie je pro zájemce k volnému stažení na webu EHI Retail Institute.

Umělá inteligence jako trendové téma, které se dostává pozornosti, je v praktických aplikací nyní spatřována v realizacích chytrého zrcadla a Chatbotu. Chytré zrcadlo poskytuje návrhy vhodného oblečení pro danou tělesnou figuru a Chatbot pomáhá s výběrem vysněného produktu. Umělá inteligence hojně využívaná a rozvíjená v posledních letech v online obchodě se tak postupně dostává k využití přímo na prodejní ploše.

Zákazníci tak mohou opět díky jejich chytrému telefonu zjistit dostupnost zboží, stejně jako hodnocení či preference jiných nakupujících. S Chatbotem se může rovnou také komunikovat o tom, zda je zboží v požadované velikosti, doporučí další oblíbené zboží a nebo navrhne varianty produktu. Tímto také aplikovaný software sbírá obchodníkovi data o zákaznické skupině a jejich preferované produktové kombinaci.

V experimentálním obchodě “exp37” postaveném dočasně v Düsseldorfu mají nakupující možnost si prakticky vyzkoušet aplikace s umělou inteligencí v praxi. Tzv. “CurveTips” (něco jako “Tipy pro vaše křivky”) nabízí zákazníkům na základě jejich tělesných parametrů a s pomocí samoučícího se algoritmu vhodné oblečení a má tak pomocí obsluze na prodejně a nebo samotnému zákazníkovi s cíleným výběrem  produktů. Na základě animovaného dotazníku s otázkami “na tělo” sestaví aplikace individuální “Shopping Guide”. Průvodce se uloží v aplikaci a díky němu pak zákazník získává individualizované návrhy produktů ze sortimentu přímo na jeho chytrý telefon. Pokud si například vybírá fyzicky nějaký kousek oblečení v obchodě, stačí naskenovat jeho etiketu do mobilu a aplikace již pak sama vydá doporučení podle zákazníkova profilu - Shopping Guidu.

Odborníci, ať již na západě nebo u nás, se shodují v tom, že pohlíženo pouze technicky, je dnes spousta věcí realizovatelných. Některé aplikace (rozumějme použití nových technologií) však stále ještě trčí ve svých dětských střevících. Slibné myšlenky budoucnosti a pilotní projekty jako např. výše popsaní prodejní rádci jsou pouhé slibné první kroky. Překážkou stále zůstávají poměrně značné investiční náklady. Střednědobě se očekává, že např. díky tzv. cloudovým řešením se umožní širší a snadnější přístup k umělé inteligenci.

autor: Jan Slavík, tel. +420 602 220 899, jan.slavik@ki-wi.cz

Spolupracující organizace:

© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.czWebdesign & SEO | Build on ReflexCMS