Zavřít

Cookies na stránkách Reflex

Používáme cookies pro podporu interaktivních funkcí, jako je přihlašování a hlasování. Také dovolujeme našim důvěryhodným mediálním partnerům analyzovat využívání našich stránek. Mějte povoleny cookies, aby jste mohli využívat všechny možnosti našeho webu. Prohlížením našich stránek s povolenými cookies, souhlasíte s jejich použitím.

Udržitelnost v maloobchodě

Vloženo: 29.4.2022

Novinka člena POPAI CE

Vzhledem k tomu, že tlak na udržitelnost v maloobchodníků a značek stále roste, snaží se společnost HL Display dodávat relevantní řešení fungujících na principech udržitelnosti.  

Problematika udržitelnosti v maloobchodě se rychle stává nevyhnutelnou. Už to není jen volba, ale očekávání, a to i s rostoucím tlakem zákazníků, investorů, úřadů a konkurence. Řešení ekologických problémů je příležitostí, jak získat zákazníky a získat výhodu oproti konkurenci. Nečinnost by v tomto ohledu v dlouhodobém horizontu poškodila konkurenceschopnost nečinných maloobchodníků a dodavatelů značek.  

 

Spotřebitelé si stále více uvědomují ekologické problémy v maloobchodě a volí udržitelnější přístup k nakupování. Průzkum ukázal, že 55 % spotřebitelů si vybírá značky, které se řídí ekologicky udržitelnými postupy a hodnotami. Získání loajality zákazníků výběrem udržitelnějších výrobků je proto klíčové nejen pro budoucí ziskovost, ale také pro pozici značky na trhu. 

Vlády také přijímají stále více opatření a zákonů pro maloobchodní sektor: ve Francii má být do roku 2030 celých 20 % maloobchodní prodejní plochy bez obalů. Kromě toho bylo do roku 2026 zakázáno i používání plastových obalů na většinu výrobků z ovoce a zeleniny. Splnění požadavků na udržitelnost tak bude v budoucnu předpokladem hospodářského úspěchu. 

Dlouhodobý závazek 

Stanovení klíčových priorit pro udržitelný provoz podniku je závazek. "HL má dlouhou historii v oblasti udržitelného rozvoje a vždy se zaměřovala na udržitelný provoz a poskytování řešení, která pomáhají maloobchodníkům budovat udržitelnější prostředí. Jde o dlouhodobý závazek zajistit “zdraví” našeho životního prostředí, našich lidí a našich podniků," říká Vojtěch Motl, obchodní ředitel HL Display. Jako globální poskytovatel maloobchodních produktů a řešení pro lepší zážitek z nakupování nabízí HL řadu inovativních a udržitelnějších řešení, která pomáhají maloobchodníkům přiblížit se jejich cílům udržitelnosti.  

 

Některá merchandisingová řešení a projekty, které pomáhají řešit otázky udržitelnosti: 

Snížení potravinového odpadu 

 

  • Sigma™ je stěžejní řešení pro maloobchodníky, které atraktivně vystavuje čerstvé ovoce a zeleninu čímž zvyšuje prodej a omezuje jejich kažení. Efektivní chladicí cirkulace s hliníkovými regály prodlužuje čerstvost. Ovoce a zeleninu všeho druhu lze prezentovat v hojném množství v modulárních zásobnících zvaných lusky, ale bez nutnosti velkých zásob. Plýtvání potravinami se tak znatelně snižuje a na testovacích trzích se prodej zvýšil o deset a více procent.
  • Samoobslužné zásobníky 4eBins ™ - ať už ve specializovaném obchodě nebo ve velkých potravinářských řetězcích – trend otevřeného prodeje zajišťuje, že počet prodejců, kteří prezentují a prodávají volně ložené zboží, roste. Spotřebitelům se nabízí nový způsob nakupování a mohou se sami rozhodnout, kolik si čeho koupí. Zákazník se může okamžitě přesvědčit o vizuální kvalitě zboží. Zkušenosti ukazují, že díky viditelnosti potravin v průhledných obalech je dvouciferný nárůst prodeje zcela reálný. 

Např. společnost Carrefour ve Francii neustále rozšiřuje svou nabídku bezobalového prodeje. V rámci nového konceptu ekologického zemědělství pro bioprodukty zde již byly v téměř 350 obchodech instalovány zásobníky „4eBins“ z dílny HL Display. V Rakousku začal Interspar s první nebalenou sekcí potravin v létě 2020. Do té doby nabízí deset hypermarketů Interspar široký sortiment biopotravin pro otevřený prodej: luštěniny, ořechy, rýži, těstoviny, obiloviny a sušené ovoce. Spotřebitelé mohou používat i vlastní nádoby nebo je plnit do bezplatných papírových sáčků. Česká republika nezůstává pozadu a bezobalové stanice – převážně v kategoriích suchých plodů, luštěnin a rýže – se úspěšně ujaly v obchodech JIP Východočeská, Albert, Country LifeBezObalu nebo ve vybraných prodejnách Billa. 

 

Snižování, opětovné použití, recyklace 

  • Recyklace a oběhové hospodářství: Projekty v této oblasti v současné době realizuje HL se společnostmi Tesco ve Velké Británii a Kesko ve Finsku. Regálové cenovkové lišty jsou po použití navráceny do HL továrny, kde jsou recyklovány a materiál použit k opětovné výrobě. „Nové“ lišty se pak opětovně vrací do prodejen a kruh se uzavírá.  

    Začleněním principů oběhového hospodářství do svých provozních strategií se tak společnosti HL podařilo vytvořit hodnotový řetězec, který je efektivně možný a ekonomicky životaschopný. Cílem je nyní rozšířit tento hodnotový řetězec na další maloobchodní prodejce.

  •  Snížení používání plastů z fosilních surovin nebo zvýšení recyklace: V rámci udržitelného přístupu k výrobě společnost HL aktivně pracuje na nahrazení primárních plastů recyklovanými plasty získávanými z externích zdrojů nebo z odpadů společnosti HL. Cílem je zvýšit používání recyklovaného plastu o 10 % ročně. Do roku 2020 se společnosti HL podařilo zdvojnásobit používání recyklovaného plastu. „HL Sustainable Choice“ je rostoucí řada udržitelných merchandisingových řešení vyrobených z obnovitelných nebo recyklovaných materiálů.  

Kromě toho se mohou objevit i problémy v oblasti merchandisingu, protože maloobchodníci a dodavatelé značek mění své obaly s cílem snížit spotřebu plastů a zvýšit jejich recyklovatelnost. Osvědčená řešení automatizace regálů společnosti HL, jako jsou Next™, Multivo™ Max a Roller Track™, fungují také v chlazeném a mraženém prostředí, řeší problémy s merchandisingem, snižují zátěž personálu prodejen a zvyšují prodeje. 

Ale také často "opomíjený" nebo dokonce zamlčovaný argument delší životnosti vybavení prodejen – počínaje cenovkovými lištami až po koncepty osvětlení – správným použitím potřebných materiálů lze ušetřit spoustu peněz a odpadu. Životnost výrobků je klíčovou součástí udržitelnosti. Čím častěji je třeba výrobek vyměňovat, tím méně je udržitelný. To je patrné zejména u cenovkových lišt, kde nedostatek UV ochrany způsobuje rychlé stárnutí profilů. Testy lišt ukazují, že je obrovský rozdíl v kvalitě používaných profilů; některé zežloutnou a zkřehnou během méně než jednoho roku, zatímco jiné mohou mít životnost delší než 3 roky. Dlouhá životnost tak znamená také větší udržitelnost a lepší hospodárnost. 

Kromě udržitelných výrobků se společnost HL chová velmi udržitelně a odpovědně i v jiných ohledech, protože se prohlašuje za lídra ve svém oboru, pokud jde o udržitelnost. Společnost HL například podepsala iniciativu „Science Based Targets Initiative“, ke které se v celé Evropě již nyní přihlásilo přes 1000 společností. Science Based Targets jsou cíle pro snižování emisí skleníkových plynů a jsou vypočteny na vědeckém základě tak, aby se globální oteplování udrželo výrazně pod dvěma stupni Celsia. Pro letošní rok si HL plánuje stanovit vlastní cíle založené na vědeckých poznatcích. 

"Udržitelnost je problém, který je třeba řešit nyní. Ten, kdo ho bude ignorovat, se brzy dostane do konkurenční nevýhody. Začlenění udržitelnosti do obchodních postupů a hodnot pomáhá maloobchodníkům a značkám splnit očekávání zainteresovaných stran. Naše řešení pomáhají maloobchodníkům posílit udržitelnost, odlišit se od konkurence a získat loajalitu zákazníků," uzavírá Vojtěch Motl. 

Spolupracující organizace:

© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.czWebdesign & SEO | Build on ReflexCMS