Zavřít

Cookies na stránkách Reflex

Používáme cookies pro podporu interaktivních funkcí, jako je přihlašování a hlasování. Také dovolujeme našim důvěryhodným mediálním partnerům analyzovat využívání našich stránek. Mějte povoleny cookies, aby jste mohli využívat všechny možnosti našeho webu. Prohlížením našich stránek s povolenými cookies, souhlasíte s jejich použitím.

Technologické trendy a inovace v in store komunikaci

Vloženo: 3.1.2018

Technologické inovace, se kterými se potkáváme ve všech oblastech našeho života, významně ovlivňují oblast retailu a mění nákupní chování zákazníků i maloobchodní koncepce.

Tomuto tématu byla proto věnována velká pozornost i v rámci minulého ročníku certifikovaného kurzu POPAI CE, který proběhl pod názvem Technologie, produkce a inovace v in-store. V rámci programu kurzu představil Libor Jordán, jednatel společnosti DEKOR spol. s.r.o. , vybrané moderní přístupy, trendy a technologie, které se v oblasti in-store komunikace aktuálně prosazují a které jsou využívány jako nástroje samotného nakupování, komunikace a zlepšování nákupního zážitku.

K velmi rychle se rozšiřujícím technologiím globálně i na našem trhu patří bez pochyby chytré telefony a mobilní aplikace, které jsou neoddělitelnou součástí marketingových kampaní.

Díky chytrým telefonům jsou zákazníci neustále připojeni k internetu, nabídku v kamenném obchodě si jedním kliknutím srovnají s konkurencí, vyhledají si podrobnosti, názory jiných zákazníků či zkonzultují svůj výběr s blízkými a v neposlední řadě sdílí své zkušenosti v reálném čase. Podle průzkumu společnosti Seznam.cz používá mobilní telefon k výběru zboží a zjištění dalších informací 41 % zákazníků, byť nákup dokončí většinou v prodejně či na desktopu.

Příkladem kombinace moderních technologií ve spojení s klasickým prodejem zboží je nová retailová koncepce řetězce Sephora  v Paříži.  Jde o dobře vyváženou klasickou prezentaci s možností klasického vyzkoušení produktů v prodejně a zároveň s využitím nových technologií. Po vstupu do prodejny zákazník získá u recepčního pultu magnetickou kartu ve velikosti kreditní karty, která slouží po dobu celého nákupu jako nákupní košík. Veškeré zboží v prodejně je vybaveno RFID kódy, které umožňují, aby zákazník zjistil více informací o vybraném produktu včetně ceny či složení, které se mu zobrazí na displeji.  V momentě, kdy se zákazník rozhodne pro nákup produktu, stačí na interaktivní obrazovce zvolit tlačítko „nákup“ a automaticky se daná položka načte na magnetickou kartu. V nabídce služeb je možné zvolit, zda si zboží zákazník vyzvedne u pokladny, nebo zboží bude dodáno na určitou adresu, je možné zvolit způsob platby, variantu dárkového balení a další.  

Prvky interaktivity, chytré technologie a internet obsahují chytrá zrcadla a virtuální kabinky, které jsou dobrým pomocníkem pro výběr nejen módního zboží. Chytrá zrcadla kombinují interaktivní obrazovku a zrcadlovou plochu, která je připojena na internet. Dokáží zobrazit hodnocení jednotlivých produktů na sociálních sítích, ukázat oblečení v jiné barvě nebo doporučit další hodící se kousek oblečení. Rovněž umí s využitím čidel nasnímat zákazníkovu postavu a objednat u obsluhy oblečení ve správné velikosti.

Zároveň jsou i zdrojem zábavy, kdy  ýsledky výběru zboží lze sdílet na internetu přes sociální sítě, konzultovat výběr s přáteli nebo rodinou, případně poslat fotky vybraného zboží na svůj e-mail a rozhodnout o nákupu později.

Nákupní chování v budoucnu výrazně ovlivní také nástup rozšířené a virtuální reality, u níž se očekává v následujících pěti letech enormní růst. Ten je umožněn výrobou dostupných kvalitních zařízení, jako jsou VR brýle či telefony podporující technologii, schopnou skenovat prostředí a vytvářet 3D model prostoru.

Rozvoj této technologie je prioritou pro firmy Apple, Google, Facebook, což je zárukou toho, že během dalšího období tyto technologie budou prudce pronikat do různých odvětví včetně retailu.

Potenciál virtuální i rozšířené reality spočívá ve schopnosti velmi sugestivně působit na vizuální i sluchové smysly uživatelů a navodit u nich silně realistický pocit pohybu ve 3D prostoru. Aplikace s rozšířenou realitou jsou téměř neomezené. Vybraný kus nábytku či vyhlédnutou lednici umístit přímo do svého nafoceného bytu, prohlédnout si ho ze všech stran a zvážit, zda se tam hodí či by byla lepší jiná barva. Podobně lze využít rozšířenou a virtuální realitu například i v obchodech s módou, kde si zákazník může zkusit různé outfity, aniž by si je musel fyzicky obléct, nebo se projet v novém modelu auta po horských serpentinách. To vše klidně i z domova.

Také virtuální zrcadlo Sephora nabízí možnost vyzkoušet si různé přípravky dekorativní kosmetiky s cílem zvolit optimální variantu líčení.

Interaktivní digitální display nachází stále častěji své uplatnění v retailu jako praktický, kvalifikovaný pomocník a poradce při výběru zboží v kombinaci s prezentací fyzického zboží a s využitím kódu RFID, kdy se na obrazovce objeví informace o vystaveném produktu.  

Technologickou novinkou na zahraničním retailovém  trhu je adaptivní výkladní skříň, která se promění na interaktivní show s personalizovanou nabídkou produktů pro člověka, který právě prochází kolem.  Tento inovativní komunikační prostředek funguje prostřednictvím aktivace bluetooth technologie, kdy aplikace je schopna identifikovat na základě určitých prvků danou osobu a personalizovat nabídku, která se objeví na skle výkladní skříně.

Příjemný a efektivní způsob nakupování s využitím nových technologií představuje nová retailová koncepce řetězce se spotřební elektronikou Boulanger v Paříži. Po vstupu do prodejny si zákazník může zvolit způsob nákupu, tzn.  využít prodavače jako osobního asistenta nebo nakupovat sám bez potřeby s někým komunikovat. V prodejně jsou v případě potřeby zákazníkům k dispozici kvalifikovaní prodavači, kteří mají na ruce terminál se čtečkou. Pokud si zákazník vybere zboží, prodavač zboží načte, zvolí dle požadavku zákazníka  způsob platby i formu dodávky zboží.  Tento způsob nákupu vítají především klienti, kteří preferují osobní kontakt, poradenství a služby prodejního personálu. V prodejně mohou zákazníci rovněž využít interaktivní terminály, kde si mohou navolit zboží, o které mají zájem. Tyto interaktivní prostředky  umožnují zákazníkovi získat přesnou představu o rozměrech, využitelnosti a praktičnosti vybraného zboží: na obrazovce  je zboží prezentováno ve skutečné velikosti a díky technologii zákazník také může např. zobrazenou lednici zaplnit produkty  a zjistit tak, jak je interiér lednice využitelný.  

V oblasti retailu je také patrný výrazný pokrok v holografii – holografické projekce v prostoru často v kombinaci s prezentací reálného produktu představují atraktivní způsob komunikace v prodejních místech.

Elektronické regálové cenovky (electronic shelf labels) fungují na bázi technologie, která umožňuje bezdrátovým spojením aktualizovat ceny na regále a sjednotit je s cenami u pokladen. Díky nim je možné centrálně v řádech minut měnit informace, snížit náklady na papír a toner a uspořit čas zaměstnancům, kterým tak odpadne práce s obměnou a přeceňováním produktů. Oproti papírovým cenovkám mohou být umístěny kdekoliv, i v chladicím boxu a navíc jsou ekologičtější, přesnější a celkově výhodnější. Tyto systémy lze rozšířit o další funkce a aplikace podávající například informace o produktech či přímo umožní produkt nakoupit.

 

Spolupracující organizace:

© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.czWebdesign & SEO | Build on ReflexCMS