Zavřít

Cookies na stránkách Reflex

Používáme cookies pro podporu interaktivních funkcí, jako je přihlašování a hlasování. Také dovolujeme našim důvěryhodným mediálním partnerům analyzovat využívání našich stránek. Mějte povoleny cookies, aby jste mohli využívat všechny možnosti našeho webu. Prohlížením našich stránek s povolenými cookies, souhlasíte s jejich použitím.

Retail vzhůru nohama

Vloženo: 25.7.2019

Vážené dámy a pánové, je to oficiální. Už není o čem polemizovat a strkat hlavu do písku. Odvětví retail již nedefinují pouze kamenné prodejny, stojany a vrtící se wobblery na regálových lištách. Pohled je mnohem komplexnější a širší, na druhou stranu svěží a ryze pragmatický. Do obchodu nám vstoupil internet a už nebudeme muset do prodejen za zbožím. Produkty budou jezdit za námi!

 

Tak alespoň toto vychází z konference a veletrhu s názvem Retail X, který aktuálně proběhl v Chicagu, USA a byl právě kombinací několika významných oborových akcí, různě se točících kolem maloobchodu. Konkrétně GlobalShopu, IRCE a RFID Journalu. V onom X hledejme ono prolínání několika světů a definování, co je „opravdový“ retail. Na půdě McCormic Place, shodou okolností ležícího v ulici Cermak Road, pojmenované podle Antonína Čermáka, starosty Chicaga českého původu, který se ve třicátých letech v této metropoli velmi angažoval a dokonce založit čtvrť s názvem Pilsen. Ale zpět k retailu.

Již o tom mluvíme delší dobu a používáme buzzwords jako „omnichannel“ nebo podobné slepeniny. Je potřeba si přiznat, že nákup, ať už je to v obchodě, na internetu nebo kdekoli jinde, je prostě pouze další způsob, forma, možnost nebo jakkoli to chcete nazvat, která umožňuje zákazníkům zvolit ten, pro ně nejideálnější způsob, jak si věci pořídit. Současně každý tento způsob, forma, možnost se bude chovat jinak, bude mít jiné potřeby a nemůžeme vše házet do jednoho pytle. Příklad: je to jako ve škole. Učíme se různá témata. Tato všechna témata nám umožňují „znalost“. Každé je malinko jiné, ale pouze dohromady nám umožňují rozhled. Současně nekonkurují si, naopak, doplňují se. A stejné je to s retailem.

Kdo a o čem se tedy na Retail X mluvilo. Jako předskokan, den před oficiálním zahájením, započal prezentací Doug Stephens, zakladatel The Retail Prophet. Jen na okraj, jeho podcasty můžete najít třeba na iTunes. Doug opět zdůraznil, jak důležitá jsou v dnešní době data v maloobchodě a jak složité to s těmito daty reálně v kamenných obchodech je. Amazon a Alibaba nejsou retaileři, jsou to technologické firmy, které využívají dat tak, aby optimálně distribuovaly zboží svým zákazníkům (stejně tak se, dle slov Tomáše Čupra na TapCon 2019, cítí i Rohlík.cz.) Další přednášející Andy Dunn, Senior Vice President of Digital Consumer Brands, Walmart zdůraznil nutnou potřebu značek přinášet svým zákazníků přidanou hodnotu, která nemusí být definovaná pouze cenou. Atributy jako ekologie, sounáležitost jsou speciálně v dnešní technologicky laděné době důležité a zákazníci na ně slyší. Posledním v řadě byl Chip Conley, externí konzultant společnosti Airbnb. Jakožto zkušený manager blízko šedesátky pomáhá mladším kolegům, právě na půdě Airbnb, v zapojení do reálného byznysu. Chip přichází s termínem „Modern Elder“, jež by se dal přeložit jako „Moderní stáří“ a který definuje právě onu zkušenost oproti mladé dravosti. I lidé po padesátce mají v dnešní společnosti jasné místo.

Všudy přítomné technologie provázely celý veletrh a bylo možné najít personalizované systémy od správy jednotlivých prodejních stromů v rámci ecommerce přes analytiku prodejního místa z pohledu sociodemografických dat nebo systémy na samočinné focení produktů pro internetové obchody (BTW ono osamostatňování značek od třetích stran je viditelné nejen zde). Není tedy překvapení, že součástí veletrhu a retailu začínají být i technologičtí giganti jako Oracle nebo eBay. Překvapením je bezesporu vstup hráčů typu DHL a FedEx. Je zde vidět, že si onu konsolidaci odvětví jen tak nevymýšlíme a že je za ní „cítit“ silný potenciál, který je možné monetizovat. Zákazník si bude reálně více a více věcí objednávat na internetu a toto zboží mu bude potřeba nějak doručit. Možná to Česká pošta ještě nechápe, možná nám to celé připadá jako trochu sci-fi, ale není cesty zpět. Retail prochází přerodem, a to i u nás. A nejde o to si jen udělat ke kamennému obchodu internetové stránky. Nové kanály budou se snižujícím věkem našich/vašich zákazníků přibývat. Už teď je možné nakupovat přímo z Instagramu. Buďme připraveni. Již nyní existují příklady firem, které zaspaly. Nechceme být přece dalším Sears!

 

Petr Šimek, WELLEN RETAIL EXPERIENCE

Článek byl publikován v odborném časopise Marketing & Media.

Ilustrační foto: pixabay.com

Spolupracující organizace:

© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.czWebdesign & SEO | Build on ReflexCMS