Zavřít

Cookies na stránkách Reflex

Používáme cookies pro podporu interaktivních funkcí, jako je přihlašování a hlasování. Také dovolujeme našim důvěryhodným mediálním partnerům analyzovat využívání našich stránek. Mějte povoleny cookies, aby jste mohli využívat všechny možnosti našeho webu. Prohlížením našich stránek s povolenými cookies, souhlasíte s jejich použitím.

Pandemie přinesla do světa retailu výraznou digitalizaci. Co bude po pandemii?

Vloženo: 21.5.2021

Velká část našich životů se přesunula do on-linu v důsledku doby covidové a nutnosti dodržovat protiepidemiologická opatření. To urychlilo vývoj všech digitálních technologií a upevnilo jejich pozici. Své místo samozřejmě zaujaly a budou zaujímat také v retailu. Příklady nových digitálních nástrojů a projektů z našeho i zahraničního trhu ukazují, co patří k výrazným trendům v oblasti digitální komunikace v retailovém prostředí a které z nově vzniklých technologií bude možné využít i v budoucnu.

 

Budoucnost bude o propojení offline a online retailu

Dramatické změny v oblasti evropského retailu a očekávané trendy v této sféře popisuje Steve Lister,  Global and Sustainability Strategist z Velké Británie. 

„Firmy musí hledat různé cesty k tomu, aby mohly dále nabízet své produkty a služby. Řada z nich    se zaměřila na online prodej a bezpečné doručování zboží do domu. Mnoho kamenných obchodů začalo využívat QR kódy na svých výlohách. Zákazník si tak může naskenováním QR kódu buď zboží rovnou objednat domů,  nebo si prostřednictvím mobilního telefonu zboží virtuálně vyzkoušet.  Objevil se také trend bezdotykových zařízení, která se dají ovládat gesty či pohledem. Takový automat nabízí například Coca-Cola, kdy si nápoj vyberete pohledem a zaplatíte bezkontaktní platební metodou,“ zdůrazňuje Steve Lister.

Co se děje nyní, kdy pandemie v Evropě začíná pomalu ustupovat a obchody se začínají znovu otevírat? Objevují se nové služby a technologie, které mají za cíl nakupování v této době ulehčit. V některých obchodech si můžete rezervovat nakupování v určitý čas, jinde se objevily chytré semafory, které informují o tom, kolik se v obchodě v danou chvíli již nachází zákazníků. Nové prvky in-store komunikace instruují zákazníky, kde a jak se mají v obchodě pohybovat. K nim patří značení a samolepky v prodejnách s informacemi, kolik může být uvnitř zákazníků. K omezení front některé obchodní společnosti poskytují aplikaci, která vám sdělí, za jak dlouho budete moci do obchodu přijít.

Dobrým příkladem je McDonald's v Holandsku, kdy pro zachování dostatečných rozestupů zákazníků ve frontě firma využila velké, nápadné žluté podlahové samolepky. Velmi inovativním nástrojem v in-store je také podlahová samolepka od značky Coca-Cola, která vyzývá k udržování rozestupů a zároveň je její součástí QR kód se slevovým voucherem.

V budoucnu lze očekávat další propojení offline a online retailu. Společnost Amazon například nabízí v prodejně pomoc od hlasového asistenta Alexy. Můžete se zeptat na to, kde a který produkt v obchodě najdete, na složení produktů či na různé recepty. Na trhu jsou dále aplikace, které vás navigují nejkratší cestou po obchodě k výrobkům dle již doma vytvořeného nákupního seznamu. V Tescu si zase objednáte vše předem, přijedete na místo vyzvednutí a obsluha vám nákup vloží do kufru auta, aniž byste museli z auta vůbec vystoupit. 

V Londýně byl nedávno otevřen nový obchod Amazon Fresh, který funguje na principu „frictionless“ technologií, které zajišťují bezproblémový a hladký nákup. Zákazník si při vstupu do obchodu stáhne aplikaci, která je spárována s jeho kreditní kartou. V prodejně vybrané výrobky uloží do tašky a v momentě kdy odchází, aplikace si z účtu zákazníka odečte částku za zboží a zašle elektronickou účtenku.

Zboží bychom se v obchodech před jejich nákupem neměli dotýkat, ale jak výrobek více poznáte? Prodejci to řeší prostřednictvím aplikace ve vašem mobilním zařízení, která vás u výrobku informuje, z jakého materiálu je produkt vyroben, jaké jsou instrukce pro praní a údržbu výrobku apod. Spolu s tím se využívá ve velké míře QR kódů, které nabízejí velkou interaktivitu. Můžete si tak přes vlastní telefon vyzkoušet, jak vám bude slušet třeba jiná barva vlasů či rtěnky. Objevily se také kiosky, které vám zdarma poskytnou vzorek produktů výměnou za informace o zákazníkovi a jeho nákupních zvyklostech.  „Do budoucna lze předvídat ještě větší míru interakce zákazníků skrze QR kódy, které interaktivně spojují zákazníka s produktem. Firmy budou i nadále hledat cesty, jak více a efektivněji motivovat zákazníka k nákupům a ti budou naopak očekávat, že značky přijdou s nabídkou nových nákupních zážitků,“ uzavírá Steve Lister svůj pohled na trendy v evropském retailu.

 

Cenovky jako součást digitálních světů

Jednou z digitálních technologií, které zažívají výrazný boom, jsou digitální cenovky. Na rozdíl od klasických papírových nabízejí mnoho výhod. Kromě úspory nákladů na tisk a jejich rozmisťování jde zejména o možnost poskytování informací, které se na klasickou cenovku zkrátka nevejdou. „Rozhodli jsme se, že zákazníkům poskytneme co nejvíc informací v okamžiku, kdy se rozhodují o nákupu, tedy přímo v prodejně. To klasické cenovky neumožňují,“ popisuje Petr Šimek, Managing Director společnosti WELLEN Retail Experience CZ. Jde o elektronické cenovky, které již nejsou založeny pouze na principu elektronického papíru, ale nabízejí mnohem sofistikovanější funkce. Kromě zobrazení informací na LCD displeji, které přicházejí z centrálního systému, nabízejí také interaktivitu a jsou součástí propracovaného informačního systému eMA (Electronic Merchandising Applications) z díly WELLEN, aktuálně nasazené v remodelovaných prodejnách společnosti Vodafone Czech Republic. „Probudí se dotykem nebo k nim mohou být připojena různá čidla, například pohybové. To zákazníka naláká, aby se přiblížil a komunikoval s nimi,“ vysvětluje Petr Šimek. „Doba covidová průnik nových technologií urychlila. Nerozmýšlíme jen o tom, jak můžou technologie pomoci nám, ale chceme také, aby zprostředkovaly informace a především zážitek našim zákazníkům,“ přidává se Eva Ďurčanová, Head of Retail Sales, Vodafone Czech Republic. Cenovky jsou v nových prodejnách součástí koutků, které jim již nenabízejí jednotlivé produkty, ale prostřednictvím zážitků představují možnosti, které se jim nabízejí, pokud si pořídí některou ze služeb, jako je například připojení k rychlému internetu.

 

Interakce je možná díky mobilní aplikaci

Od plastové věrnostní kartičky se do digitální mobilní aplikace přesunula iniciativa drogerií ROSSMANN. „Tato forma představuje mnohem víc možností. Díky aplikaci je možné pro zákazníky vytvářet personalizované kupóny, rychle jim komunikovat promoce, a dokonce mohou prostřednictvím jejich účtů podpořit konkrétní charitativní projekt. Díky aplikaci zákazníkům nabízíme také inspiraci, a to formou nejrůznějších edukativních článků, ve kterých jim přinášíme rady, tipy a informace o novinkách. Loni jsme tak například ve spolupráci s pediatry pro maminky vytvořili průvodce mateřstvím. A spolupracujeme samozřejmě také s dodavateli na vytváření obsahů k jednotlivým produktům,“ konstatuje Martin Rákos, CRM Manager společnosti ROSSMANN Czech Republic. Jak dodává, díky tomu, že je aplikace digitální, je možné se zákazníky komunikovat také prostřednictvím notifikací či bannerů. V reálné čase je možné také pohotově informovat například o změně otevírací doby. Aby zákazníci nepociťovali při využívání mobilního telefonu žádné bariéry, mají v prodejnách k dispozici bezplatnou Wi-Fi. A aby byla komunikace ještě cílenější, plánuje společnost v letošním roce zavést testovací provoz technologie Beacon.

 

Bezpečí v provozovně hlídá chytrý semafor

Pandemie nahrála rozvoji zařízení, která hlídají počet nakupujících na prodejní ploše. Jedním z nich je také Semafor obsazenosti obchodu od společnosti AV Media Systems. Jde o systém, který díky inteligentním kamerám, softwaru a zobrazovacímu zařízení informuje příchozí zákazníky, zda ještě můžou vstoupit, nebo už nikoli. „Obrazovka umístěná u vchodu ukazuje maximální možnou kapacitu i aktuální obsazenost. Pokud se již kapacita blíží maximu, pozadí podobně jako na semaforu zoranžoví, a pokud již dosáhla maxima, zčervená. V případě, že je kapacita volná, je i pozadí na obrazovce zelené. Samozřejmě nechceme, aby zákazníci odešli, pokud se na obrazovce objeví stopka. Displeje je proto možné využít k zobrazování dalších informací, jako jsou marketingová sdělení, přičemž díky ozvučení může obchodník pustit také hudbu, a čekání tak zpříjemnit,“ vysvětluje Martin Zikmunda, obchodní konzultant firmy AV Media Systems. Tento systém také upozorní obsluhu, pokud by se i přes zákaz do provozovny pokoušel někdo vstoupit.

 

Jedinečný zážitek prostřednictvím digitálu

Doslova prošpikované digitálními technologiemi je nové návštěvnické centrum společnosti RUDOLF JELÍNEK v Praze na Malé Straně, které hrdě nese název Muzeum slivovice.  Na rozdíl od klasických muzeí představuje místo, kde si návštěvníci vše kolem ovocných destilátů mohou prožít, a to nejen díky vystaveným exponátům, ale zejména prostřednictvím digitálních technologií. Jednou z nich je i virtuální realita. Ta ve spojení s pohyblivými sedadly návštěvníkům zprostředkuje „život švestky“ od jejího dozrání na stromě, až po její uzavření v podobě slivovice do láhve.

„Užívání ovocných destilátů vnímáme jako společenskou záležitost. Jsme rádi, že se nám podařilo vybudovat multifunkční zařízení, ve kterém prezentujeme nejen historii palírny, tradici, ale celý příběh ovocných destilátů, a to současnou digitální řečí. Tady vznikají emoce a emocionální zážitek spojený se značkou,“ popisuje Pavel Dvořáček, předseda představenstva společnosti RUDOLF JELÍNEK.

Samotná exkurze v Muzeu slivovice je rozčleněná do čtyř částí. První zastavení je věnováno historii páleničářství ve Vizovicích na Valašsku a osudů místních páleničářských rodin. Ústřední multiprojekce, která vás provede časem od roku 1585 až do současnosti, je velmi emotivní. Motivem druhého zastavení je krajina, sady, trnky … Dvanáctimetrová projekce návštěvníky přímo pohltí. Je cítit jarní vánek i teplo letních dnů. Třetí dveře vedou do zmiňovaného virtuálního světa. V poslední části si návštěvník bude připadat jako v likérce. Kvašení, destilace, zrání, stáčecí linka. Dozví se něco o kosher výrobcích, v kvízech může otestovat své znalosti a na závěr si může vyrobit i vlastní etiketu. Tu v prodejně vytisknou a nalepí na vybranou láhev. Součástí prohlídky je i ochutnávka tří ovocných pálenek a tří typických valašských jednohubek v jelínkovském baru.  

V neposlední řadě je celý projekt připraven na rozvolnění stávajících opatření. Bez toho, aniž by se fyzicky setkaly, může centrum současně navštívit až šest skupin. Vstupenky lze zakoupit po internetu, ale i na místě v prodejním kiosku, mnohá zařízení uvnitř jsou bezdotyková a dezinfekci zajišťuje řada UV lamp.

 

Daniela Krofiánová

Pavel Neumann

Spolupracující organizace:

© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.czWebdesign & SEO | Build on ReflexCMS