Zavřít

Cookies na stránkách Reflex

Používáme cookies pro podporu interaktivních funkcí, jako je přihlašování a hlasování. Také dovolujeme našim důvěryhodným mediálním partnerům analyzovat využívání našich stránek. Mějte povoleny cookies, aby jste mohli využívat všechny možnosti našeho webu. Prohlížením našich stránek s povolenými cookies, souhlasíte s jejich použitím.

Jak čelí koronavirové krizi výrobci POP

Vloženo: 26.5.2020

Na druhé virtuální konferenci, kterou ve spolupráci se společností AV Media uspořádala 20. května asociace POPAI CE, se podělili výrobci a dodavatelé prostředků pro retail s tím, jak se jim podařilo vypořádat se se situací, která nastala v souvislosti s vládními opatřeními kvůli zabránění šíření nemoci způsobené virem Covid-19. Jedna z prezentací se věnovala také právním otázkám, které výrobci a dodavatelé aktuálně řeší.

 

Situace i vládní opatření, která nastala v souvislosti s pandemií způsobenou koronavirem, jsou každopádně nepříjemná. Některé firmy ji však dokázaly zvládnout, a dokonce využít ve svůj prospěch.

 

Přešlo se na výrobu ochranných prvků

Jednou z věcí, kterou koronakrize vynesla do popředí, je možnost práce z domova. Tam, kde to bylo jen trochu možné, k tomuto kroku firmy sáhly, aby ochránily své zaměstnance a dokázaly relativně normálně fungovat. Bylo však zapotřebí přizpůsobit se situaci a najít takový výrobní program, který by byl smysluplný a zajistil zaměstnancům práci. Takto k dané problematice přistoupili například ve společnosti HL Display AB. Jde o společnost, která má pobočky v několika zemích, v kterých ale k celé záležitosti přistupovaly tamní vlády rozdílně. „Bylo velmi obtížné reagovat rychle, nicméně využili jsme k tomu veškeré dostupné technologie, jako jsou například videokonference. Zareagovali jsme na potřebu ochranných štítů a již během deseti dnů rozjeli jejich výrobu v Polsku,“ popisuje Vojtěch Motl, Country Manager Czech Republic and Slovakia ve společnosti HL Display AB. Mnohé z nich společnost rozdala potřebným nebo je poskytla za cenu výrobních nákladů. Druhá část portfolia, která v té době vznikla, byly ochranné desky určené před pokladny v supermarketech. V největším polském řetězci Biedronka jich v průběhu 14 dnů instalovali několik tisíc kusů. Podobným způsobem vznikly také zástěny mezi samoobslužné pokladny v dalších řetězcích a poté stojany na rukavice, papírové utěrky a další hygienické pomůcky. „Skvělou zkušeností bylo propojení jednotlivých týmů, které často pracovaly dvacet čtyři hodin, sedm dní v týdnu. Celá naše skupina je díky tomu na mírně lepších hospodářských číslech, než na jakých jsme byli touhle dobou loni,“ konstatuje Vojtěch Motl.

 

Bylo třeba uzpůsobit sortiment

Během vládních opatření skončily všechny promo akce a také standardní zákazníci odebírali mnohem méně produktů, které do té doby vyráběla firma Jansen Display. „Snažili jsme se proto náš sortiment uzpůsobit  a do našich standardních výrobků jsme začali nabízet tisk informačních letáků, které by občany informovaly, jak se mají v době krize chovat. Využili jsme naše tisková centra, která začala tisknout edukační nálepky. A protože naše šicí dílna nemohla šít vlajky, pustili jsme se do šití roušek, čímž jsme využili naše stávající kapacity,“ vysvětluje Jiří Hubka, Obchodní ředitel CZ&SK ve společnosti Jansen Display. Firma dále zareagovala na opatření vyhlášená českou vládou a pustila se do výroby zástěn, jejichž „mouchy“ vychytávali vývojáři přímo za pochodu. Bylo například nutné vyřešit fakt, že plexisklo nelze ošetřovat běžnou dezinfekcí, aniž by nezneprůhlednělo, takže muselo být nahrazeno sklem. Firma poté získala i další zakázky na výrobu zábran, které bylo možné využít do open space kanceláří. Do portfolia také nově přibyl stojan, který umožňoval umístění univerzálního dezinfekčního prostředku. „Vyřešili jsme tak problém firmám, které si často stěžovaly, že do stojanů, které zakoupily, musí nakupovat také originální balení dezinfekce. A ta byla často dražší než samotný stojan,“ dodává Jiří Hubka.

 

Využili čas k vlastnímu rozvoji

Jako prioritu, aby mohla firma dál i v mimořádné době fungovat, pojali ochranu zdraví zaměstnanců ve společnosti Thimm pack’n’display. Pracovníci, u kterých to bylo možné, začali plnit pracovní úkoly z domova a uvnitř firmy byla zavedena opatření, která měla eliminovat možnosti zavlečení nákazy. Zaměstnanci tak při obědě dodržovali patřičné rozestupy a byly zakázány veškeré návštěvy zvenku, včetně jednání, která by se jinak odehrávala v prostorách továrny. „V té době byla zvýšená poptávka po potravinách, které jsou baleny v obalech z vlnité lepenky, takže jsme potřebovali zajistit jejich výrobu,“ vysvětluje Leoš Máslo, Project Manager POS & POP v této firmě. Ta dále také využila situace a věnovala se projektům, které byly rozběhnuté již z minulosti, jako byla například modernizace zvlňovacího stroje na lepenku, zprovoznění automatického skladu, který bude v budoucnu urychlovat vyřizování zakázek nebo digitální laserový výsek. Vývojáři také zrealizovali dělicí stěny z vlnité lepenky, které jsou kvůli dezinfekci opatřeny průhledným materiálem, nebo stojany pro roušky, které jsou také z udržitelné recyklovatelné lepenky. Podobně jako u předešlých firem je velmi pravděpodobné, že výroba tohoto sortimentu se zrušením vládních opatření neskončí, ale firma si je podle zájmu zákazníků ponechá v portfoliu i do budoucna.

 

Nastala právní smršť

Jak konstatovala Jana Horáčková, partnerka advokátní kanceláře Horáček a partneři, současná právní situace je velice dynamická a není vždy zcela přehledná. „Pro právníky to byla smršť. Jen od vyhlášení nouzového stavu dvanáctého března do čtrnáctého května jsme napočítali více než čtyřicet nových zákonů,“ konstatuje Jana Horáčková. Velký problém představuje i skutečnost, že některá opatření byla vyhlášena vládou, jiná vyhlásilo Ministerstvo zdravotnictví. Současná opatření tak mohou být v budoucnu právně napadena kvůli kompetenci Ministerstva zdravotnictví.

Podnikatelé v současnosti ponejvíce řeší kompenzace, které ale mají svá úskalí. Někteří na kompenzace nedosáhnou, nebo je pro ně dodržení podmínek pro jejich čerpání natolik složité, že se jich raději vzdají. Situace je také komplikovaná u platby za nájmy. Nicméně je třeba bedlivě sledovat situaci, která se rychle mění. V každém případě by podnikatelé neměli podcenit možnost zažádat si o náhradu škody, která jim vznikla kvůli opatřením vyhlášeným vládou, protože pokud se těchto žádostí sejde dostatek a budou kvalifikovaně zpracované, mohlo by to přinutit státní činitele nechat vzniknout zákon, který by náhradu škody řešil plošně. Jak ale Jana Horáčková upozorňuje, je dost dobře možné, že odškodněni budou jen ti, kteří o to požádají v předepsané šestiměsíční lhůtě. Každopádně situace okolo koronaviru bude mít dopady na naši budoucnost. „Obchodní partneři budou požadovat plnění hygienických podmínek, dáme si také větší pozor na doložky o vyšší moci a ti, kteří obchodují se zahraničím, budou muset myslet na to, že přeshraniční pohyb může být nějakým způsobem v budoucnu omezen. Mnoha firmám se také zalíbila možnost home officu, kterou budou svým zaměstnancům chtít nabízet i do budoucna. Je však třeba si uvědomit, že to bude možné pouze v případě, že mají se zaměstnancem uzavřenou speciální smlouvu,“ uzavírá Jana Horáčková.

 

Pavel Neumann

 


V příloze naleznate prezentace společností Authentica, Thimm, Dago, Sprint Trading, Paketo One a POS Media, zachycující atmosféru období Covid 19.

Soubory ke stažení

Prezentace společností (38,79 MB)

Spolupracující organizace:

© 2015, Popai.cz
Made by eStudio.czWebdesign & SEO | Build on ReflexCMS